IOT sim abonnemenstvormen

Binnen de IoT connectiviteit zijn er verschillende vormen en constructies van data abonnementen. In dit artikel leggen wij graag uit wat de mogelijkheden bij Thingsdata zijn en welke keuze u het beste kunt maken per situatie. Dit zijn de maandelijkse abonnementsvormen: pooled, unpooled, pay-as-you-go, staffelconstructie en prepaid.

Het verschil tussen een pooled en unpooled data abonnement

Een pooled databundel abonnement is een regeling waarbij de gelijkwaardige databundels van actieve simkaarten worden samengevoegd tot één pool. Dit kunnen bijvoorbeeld 10 simkaarten zijn met een databundel van 1GB, hiermee wordt er een pool gecreëerd van 10GB. Deze tien simkaarten kunnen data verbruiken uit deze pool. Eerst wordt de beschikbare data van alle samengevoegde databundels verbruikt. Ter verduidelijking: elke simkaart heeft een vaste maandelijkse prijs en een vast aantal MB’s. Het dataverbruik van de verschillende simkaarten is onderling uitwisselbaar (pooled), waardoor meer- en minderverbruik tussen de simkaarten kan worden gecompenseerd.

Een unpooled databundel abonnement is daarentegen een regeling waarbij elke individuele actieve simkaart zijn eigen databundel heeft die niet gedeeld kan worden met andere simkaarten.

Wanneer wordt er gekozen voor een pooled of unpooled databundel abonnement?

Organisaties die over simkaarten beschikken waarvan het dataverbruik per simkaart bijna gelijkwaardig is, kiezen in de meeste gevallen voor databundels die samen een pool vormen zodat de afgenomen data kan worden gedeeld over alle simkaarten. Hierdoor kan overage (overschrijding van de pool) worden voorkomen. Daarnaast is het een kostenefficiënte oplossing.

In sommige gevallen maken organisaties de keuze voor een unpooled constructie. Dit wordt gedaan als er inzicht nodig is in het precieze dataverbruik per simkaart. Daarnaast kan het voorkomen dat simkaarten afzonderlijk gefactureerd of beheerd moeten worden. Dit gebeurt in gevallen waarbij verschillende afdelingen of projecten aparte budgetten hebben.

Wat is een pay-as-you-go abonnement?

Een pay-as-you-go abonnement is een individueel abonnement waarbij de gebruiker betaalt voor de data die één actieve simkaart per maand verbruikt. Er wordt een vast starttarief per maand gehanteerd en het dataverbruik wordt per MB afgerekend. Ter verduidelijking: elke simkaart heeft een vaste maandelijkse prijs (monthly access fee) en een prijs per MB voor het dataverbruik.

Wanneer wordt er gekozen voor een pay-as-you-go abonnement?

Als het dataverbruik van devices onvoorspelbaar is dan wordt er gekozen voor een pay-as-you-go abonnement om hoge kosten te voorkomen. Organisaties die net zijn opgericht kiezen daarom veelal voor deze vorm. Indien na verloop van tijd bekend is hoeveel data er gemiddeld wordt verbruikt, dan kan de constructie gewijzigd worden naar een databundel (pooled). Daarnaast kiezen organisaties voor een pay-as-you-go abonnement als simkaarten bepaalde periodes worden ingezet (seizoensgebonden activiteit). Ook kan deze vorm worden ingezet voor simkaarten die dienen als back-up verbinding.

Wat is een staffelconstructie?

Bij een staffelconstructie wordt de prijs van het abonnement bepaald op basis van de hoeveelheid data die wordt afgenomen. Elke individuele simkaart heeft een variabele maandelijkse prijs die afhankelijk is van een staffel: hoe meer data er wordt verbruikt, hoe lager de prijs per MB.

Wanneer wordt er gekozen voor een staffelconstructie?

Organisaties met incidenteel hoog dataverbruik kiezen in de meeste gevallen voor deze constructie. Bij een staffelconstructie wordt er een lager bedrag betaald per MB naarmate het dataverbruik stijgt. Bij hoog dataverbruik kunnen organisaties op deze manier kosten besparen.

Wat is een prepaid abonnement?

Bij een prepaid abonnement wordt er vooraf betaald voor de connectiviteit. Bij deze vorm wordt er enkel betaald voor de afgenomen hoeveelheid data. De databundel dient opgewaardeerd te worden zodra alle data is verbruikt.

Wanneer wordt er gekozen voor een prepaid abonnement?

Prepaid wordt veelal gekozen door organisaties die hun kosten willen beheersen. Met prepaid geef je namelijk niet meer uit dan dat het budget toelaat. Daarnaast wordt het gekozen voor gemak. Er hoeft namelijk geen contract opgesteld te worden.

Meer informatie

Met deze opties kan uw organisatie geld besparen en dure overschrijdingen minimaliseren, zodat u niet voor verrassingen komt te staan bij het ontvangen van de maandelijkse factuur. Voor meer informatie over de verschillende opties kan er contact worden opgenomen via het telefoonnummer +31 85-0443500 of per mail naar info@thingsdata.com.

Vraag onze testkit aan

Bent u op zoek naar IoT simkaarten die uw oplossing voorzien van een continue internetverbinding? Vraag dan onze testkit aan! Onze testkit bevat drie simchips waarmee u drie maanden kosteloos 100 mb kunt testen.

Aanvragen

Download onze brochure

Bent u op zoek naar een geschikte IoT partner voor uw bedrijfsactiviteiten? Download dan deze brochure en ontvang direct toegang tot waardevolle inzichten over onze dienstverlening en IoT oplossingen.

Downloaden