Het 3G netwerk van KPN is uit gefaseerd

KPN-3G

De afgelopen 2 jaar heeft KPN getracht u zo goed mogelijk te informeren over de 3G uitfasering in Nederland. Er werd over het algemeen steeds minder gebruik gemaakt van de 3G netwerken in Nederland, die in 2003 in gebruik werden genomen. De 3G netwerken worden uitgeschakeld vanwege de uitbreiding van het 5G netwerk en het verbeteren van het huidige 4G netwerk. Hierbij een van de laatste updates met de stand van zaken.

Welke stappen zijn er genomen om het 3G netwerk uit faseren?

  • De pilot fase van 19 april tot en met 1 mei is succesvol afgerond. Na 2 weken monitoren op het gedrag van het 2G netwerk zijn er geen structurele problemen opgetreden en de capaciteit van het 2G netwerk is voldoende gebleken om de terugval van 3G data- en voice verkeer goed af te kunnen handelen.
  • In de nacht van 2 op 3 mei is daarop in Noord Nederland 3G uitgezet. Deze actie heeft geen noemenswaardige problemen opgeleverd. Na een grondige evaluatie is de volgende stap geaccordeerd.
  • In de nacht van 4 op 5 mei is vervolgens Midden Nederland en Limburg uitgezet. Deze actie is vervolgens ook geëvalueerd en de laatste stap is daarna geaccordeerd.
  • Het laatste deel van de acties is in de nacht van 9 op 10 mei uitgevoerd. Dit betrof Zuid-Holland, Zeeland en Brabant.

Het 3G netwerk van KPN staat nu definitief uit

Vanaf 10 mei is het uitzetten van 3G afgerond in heel Nederland. Vanaf dit moment kunt u ook nergens in Nederland meer gebruik maken van 3G connectiviteit. Roamen op 3G netwerken in andere landen is nog steeds mogelijk.

Als laatste actie zal KPN de 3G configuraties van de basisstations verwijderen in de periode van 17 mei tot en met 25 mei. De basisstations moeten daarna worden gereset. Dat proces duurt ongeveer 2 minuten per basisstation.

Voor meer informatie over de uitfasering van het 3G netwerk van KPN kan er contact worden opgenomen via het telefoonnummer 085-0443500 of per mail naar info@thingsdata.com.