Case: Remeha

Remeha

Wie is Remeha?

Remeha is in 1931 opgericht, de organisatie ontwikkelt en produceert innovatieve cv-ketels en warmtepompen. In de beginjaren produceerde de organisatie gasregelaars en haarden. Door de jaren heen heeft de organisatie zich ontwikkeld tot een van de grootste en meest toonaangevende fabrikanten van cv-ketels en warmtepompen in Nederland. Ook produceren zij airco’s, boilers en thermostaten. Remeha beschikt verder over het grootste laboratorium in Nederland en biedt hiermee duurzame oplossingen voor de toekomst.

Warmtepompen halen energie uit de buitenlucht of de bodem, hierdoor wordt het gezien als schone en efficiënte manier om een woning te verwarmen en te koelen. De CV ketels van Remeha verwarmen huizen, hotels, scholen, zorginstellingen, sportclubs, kantoren en andere gebouwen.

Wat was de uitdaging?

Voordat Remeha in contact kwam met Thingsdata beschikte de organisatie over traditionele simkaarten. De traditionele simkaarten leveren net als IoT simkaarten connectiviteit aan devices, maar het nadeel is dat deze niet gemonitord kunnen worden. Er zit namelijk geen portaal achter de traditionele simkaarten, hierdoor is er geen inzicht in de data van de assets. Ook is het niet mogelijk om ‘regels’ op deze type simkaarten in te stellen. Met het Cisco sim management systeem is dit wel mogelijk.

Wat was de oplossing?

Doormiddel van beveiligde multi netwerk M2M simkaarten die roamen op alle netwerken worden de CV ketels voorzien van een onafhankelijk en stabiel internet toegang. De M2M simkaarten van Thingsdata kunnen automatisch schakelen tussen alle Europese netwerken, waardoor de best beschikbare connectiviteit wordt gegarandeerd, ongeacht de locatie van de CV ketel. Daarnaast kan Remeha de M2M simkaarten in de cv-ketels en warmtepompen nu wel monitoren middels het Cisco Control Center.

Het resultaat

Thingsdata verzorgt de ‘data as a service’ via de M2M simkaarten voor de CV ketels, hierdoor heeft Remeha altijd inzicht in de status van de CV ketels van haar klanten en de garantie dat deze altijd verbonden zijn.

Dankzij de CV ketels van Remeha en het geavanceerde eSmart Inside besturingssysteem, is het mogelijk om niet alleen de ketel of warmtepomp zelf, maar ook de rest van een gebouw eenvoudig te bedienen. Hierdoor komen er tal van nieuwe mogelijkheden beschikbaar op het gebied van regeltechniek. Een van de nieuwe mogelijkheden is dat de ketel zelf instaat is om preventieve servicemeldingen door te geven. De organisatie beschikt over uitgebreide service- en onderhoudsdienst die haar klanten voorziet van de juiste support bij meldingen.

Daarnaast kan een monteur van afstand communiceren met de ketel of pomp en kan hij informatie uit lezen, het is zelfs mogelijk om testen uit te voeren. Veiligheid en storingsvrij functioneren van ketels is voor Remeha daarom een zaak van het hoogste belang.